تبلیغات
پیشرفت درکنار علم وادب

به گفته رییس آموزش و پرورش استان تهران، آموزش مهارت های زندگی در آموزش و پرورش تا كنون جدی گرفته نشده و درس مهارت های زندگی یا به صورت جسته و گریخته تدریس می شود و یا اصلا تدریس نمی شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید علی یزدی‌خواه در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره كشوری روش‌های نوین تدریس دروس برنامه‌ریزی تحصیلی - شغلی و مهارت‌های زندگی با اشاره به این كه این جشنواره برای اولین بار به صورت كشوری و با تولیت آموزش و پرورش استان تهران برگزار می‌شود، اظهار كرد: در قالب این جشنواره برخی مشكلات عمده نیروهای مشاور در آموزش و پرورش به بررسی گذاشته شد كه از جمله آنها، مشكل ساعت كار مشاوران، چالش‌های مشاوره در دوره راهنمایی، بحث تدریس غیر موظف مشاوران در سطح مدارس و برخی موارد دیگر است.

وی بر این اساس خواستار تجدیدنظر در برخی آیین‌نامه‌های مربوط به مشاوره در مدارس شد و تاكید كرد: مشاوران مدارس مشكلات عمده ای دارند كه آموزش و پرورش موظف به رسیدگی به آنهاست.

رییس آموزش و پرورش استان تهران در ادامه به موضوع جشنواره و بررسی روش‌های تدریس دروس برنامه‌ریزی تحصیلی - شغلی و مهارت‌های زندگی در مدارس كشور نیز اشاره كرد و ضمن مطرح كردن انتقادات جدی به نوع تدریس این دروس، اظهار كرد: متاسفانه این دروس در برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموزان به عنوان دروس انتقالی تعیین شده‌اند و این درحالیست كه نقش این دروس در زندگی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است و آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه كند.

وی نوك پیكان انتقادات خود را به طور خاص، به سطح آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس به دانش‌آموزان گرفت و گفت: امروز درس مهارت های زندگی صرفا در درصد ناچیزی از مداس ابتدایی و به صورت جسته و گریخته در مقطع متوسطه ارائه می‌شود و متاسفانه در مقطع راهنمایی كه اصلا خبری از آموزش مهارت‌های زندگی و تدریس این درس به دانش‌آموزان نیست.

این مقام مسوول آموزش و پرورش با تاكید بر این كه آموزش و پرورش باید همت خود را برای تدریس درس مهم مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌های شغلی به دانش‌آموزان بیشتر كند، تصریح كرد: غفلت كنونی آموزش و پرورش از آموزش جدی دروسی چون برنامه‌ریزی تحصیلی - شغلی و مهارت‌های زندگی به دانش آموزان در حالیست كه نوك پیكان رفتارهای آینده و زندگی آتی دانش آموزان به سمت آموزش و پرورش است و یكی از بهترین عوامل تحقق این مطالبات توجه به آموزش مهارت های زندگی از سطوح پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی است.

به گزارش ایسنا، یزدی‌خواه همچنین انتقاداتی كلی را به برخی فرهنگ های غلط ایرانی وارد و بیان كرد: متاسفانه به ایرانی ها در كشورهای خارجی به سختی خانه كرایه می‌دهند و یكی از عوامل این موضوع، این است كه ایرانی ها انرژی را مفت و مجانی هدر می دهند. بر این اساس یكی از وظایف اصلی آموزش و پرورش اصلاح این فرهنگ های غلط از پایه های ابتدایی تحصیل است و یكی از راه های تحقق این موضوع نیز آموزش مهارت های زندگی صحیح و اصولی به دانش آموزان است كه باید بیش از پیش در دستور كار قرار گیرد.




طبقه بندی: مدرسه ی شاهد،
برچسب ها: مدارس ایران، کتب مهارت های زندگی،
ارسال در تاریخ جمعه 27 آذر 1388 توسط فرشید استادعلی